Skocz do zawartości
Polska

Wybory 2024: Popkowski, a następnie Korytkowski. Kandydaci odpowiedzą na wasze pytania

Prześlij nam swoje filmy, zdjęcia czy tekst. Bądź częścią naszego zespołu. Kliknij tutaj!

LM.plWiadomościRząd nie dał pieniędzy na remont mostu na Trasie Warszawskiej. Będzie zamknięty?

Rząd nie dał pieniędzy na remont mostu na Trasie Warszawskiej. Będzie zamknięty?

Dodano: , Żródło: LM.pl
Rząd nie dał pieniędzy na remont mostu na Trasie Warszawskiej. Będzie zamknięty?
Trasa Warszawska

Przebudowa mostu na trasie Warszawskiej wciąż nie ma zapewnionego finansowania. Rząd w ostatnim czasie postanowił dać ponad 200 mln zł na obwodnicę Koła, a konińska inwestycja po raz kolejny nie znalazła się na liście uwzględnionej do dofinansowania.

Wyniki najnowszej edycji Programu Inwestycji Strategicznych przyniosły historyczne, bo ponad 200-milionowe dofinansowanie do inwestycji w Wielkopolsce Wschodniej. Pieniądze te popłyną do powiatu kolskiego, który ma za nie wybudować północną obwodnicę Koła. Po raz kolejny rząd nie zdecydował się na dofinansowanie przebudowy mostu na trasie Warszawskiej w Koninie.

Można jeździć tylko do końca roku

Polski Ład był jednym z pomysłów władz Konina na pozyskanie pieniędzy na przebudowę sypiącego się obiektu. W najgorszym stanie jest most po stronie wschodniej, którym kierowcy od ponad dwóch lat jeżdżą przez zwężony pas ruchu. Jego użytkowanie, na ten moment, dopuszczone jest do końca roku. Już teraz można spodziewać się, że do tego czasu inwestycji nie uda się poczynić.

Miasto Konin nieustannie czyni starania, aby pozyskać finansowanie zewnętrzne – deklaruje Rafał Duchniewski, kierownik Biura Prezydenta Konina, pytany o pomysły władz miasta na znalezienie finansowania przebudowy mostu. Tych jest kilka. Jedną z nich są pieniądze z rezerwy subwencji ogólnej. O ich rozdzieleniu decyduje Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w porozumieniu z Ministrem Infrastruktury oraz Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Problemem jest wysokość dofinansowania, która wynosi zaledwie 50%. – Niestety z racji wysokich kosztów remontu dofinansowanie na poziomie 50% może okazać się niewystarczające – wyjaśnia magistrat.

Spór rządu z Komisją Europejską blokuje pieniądze

Innym źródłem mogłyby być fundusze unijne – Europejskie Fundusze dla Wielkopolski lub Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. W tym przypadku przeszkodą jest jednak konflikt pomiędzy polskim rządem, a Komisją Europejską o praworządność. Jak poinformowały w ostatnich dniach Rzeczpospolita i Financial Times – brak porozumienia może zablokować wypłatę Polsce nie tylko pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy, ale również tych z polityki spójności, z której finansowane są wyżej wymienione programy.

Trzeci rozważany wariant to partnerstwo publiczno-prywatne. Trasa Warszawska ujęta została w analizie oceny efektywności tego typu partnerstwa, która jest obecnie przygotowywana na zlecenie miasta. Jej wyniki znane będą jednak dopiero pod koniec grudnia.

Co stanie się, jeżeli w najbliższym czasie Konin nie dostanie dofinansowania na przebudowę mostu? Jak pisał Robert Olejnik pod koniec września: „Najpierw czeka nas wykluczenie z ruchu po wschodniej nitce trasy Warszawskiej samochodów ciężarowych, a potem – jeśli stan taki potrwa zbyt długo – całkowite jej zamknięcie. Wszystkie samochody przejeżdżające przez Konin z południa na północ przeniosą się wtedy na już i tak bardzo obciążony na tym kierunku most Unii Europejskiej. Zresztą jeśli miastu uda się rozpocząć remont, będzie to samo, tyle że będziemy przynajmniej wiedzieli, kiedy ta udręka się skończy”.

Potwierdzenie
Proszę zaznaczyć powyższe pole